LCHF-rabarberpaj med jordgubbar

20130710-140103
Jag var i sommarstugan under semestern och plockade med mig lite fina rabarber hem. För att använda dom på bästa sätt så letade jag runt lite på nätet efter olika recept på rabarberpaj och slutresultatet blev en blandning (som vanligt när det gäller mig) av framförallt Jills rabarberkaka och min egen fantasi.

Ingredienser för ca 5 portioner
1 krm vaniljpulver
1,5 dl Sukrin
1 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1-2 msk fiberhusk
3 ägg
1 dl mascarpone
100 g smör
1,5 rabarberstjälk
7-10 jordgubbar
Kanel och kardemumma

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader.Börja smält smöret och rör ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt ägg, smör och mascarpone och rör om noga. Dra bort det “trådiga” röda, skalet på rabarbern och skär i tunna skivor. Smöra formen och häll i smeten. Tryck ned jordgubbarna med jämt mellanrum så att ca hälften sticker upp och tryck sedan ned rabarberskivorna jämt över hela kakan så att någon tredjedel sticker upp ur smeten. Hyvla på lite smör och strö över lite sukrin. Krydda efter tycke och smak. Grädda i cirka 20 och håll koll så att det inte bränns.

Till det här passar det bra med vaniljgrädde (vispa grädde och tillsätt vaniljpulver tills det smakar lagom vanilj, möjligen behövs en gnutta sukrin också) eller hemgjord LCHF-glass av valfri smak

Njut!!

1 tanke på “LCHF-rabarberpaj med jordgubbar

  1. Med de ingredienserna kan det ju bara inte bli fel – denna ska jag provbaka! Rabarber är en perfekt ingrediens i LCHF-bakverk 🙂 Fina bilder också, förresten!

Lämna en kommentar