Enkel och god choklad mugcake – LCHF

picstitch(1)
Jag fortsätter bli inspirerad via instagram och nu har jag provat något helt nytt för mig, mugcake! En kaka i en mugg helt enkelt! 🙂 Lätt, snabbt och väldigt gott! Jag testade originalreceptet först och det var otroligt smarrigt men frågan är om inte min chokladvariant var ännu godare. Jag är ju en chokladgalning!

Ingredienser för 1 portion:
1 ägg
1 msk kvarg (kesella, ej light!!)
1.5 msk kokosmjöl
1 msk mandelmjöl
1 msk proteinpulver
0.5 tsk bakpulver
2.5 msk grädde eller rödmjölk
0,5 tsk vanilj (ej vanlijsocker!)
0,5 tsk sukrin melis eller annat sötningsmedel
1 tsk kakaopulver
1-2 rutor hackad 86% choklad. (Hälften i från början)

Blanda allt i en stor kopp och micra på max värme i 1,5 minuter. Stoppa sen ner resten av chokladen och rör om lite. Vill man ha ett perfekt utseende på sin mukcake så ha i all choklad från början och rör inte om.

Topping
50 gram Philadelphia
1 gnutta vanilj
Någon tsk sukrin melis
Någon matsked citronsaft (går bra med lime också). Prova även en passionsfrukt istället för citron.

Blanda ut och bre på kakan.

Det finns oändliga variationer här. Jag provade originalreceptet men stoppade i hallon och blåbär i en av dom (efter tillagning i micron) och det blev ännu godare. Kiwi ovanpå är också supergott! Nästa gång blandar jag i nötter i chokladvarianten. Låt fantasin flöda och fastna inte i ett recept! 🙂

Originalrecept från aisthetis_LCHF

7 thoughts on “Enkel och god choklad mugcake – LCHF

      • Jag har gjort en op för två veckor sedan och inför sjukskrivningen på totalt fyra veckor så rensade jag ur skåpen för att undvika ”småätande” och då åkte kakaon temporärt ut för som så många andra är jag svag för choklad 😉

      • Haha det brukar jag också göra vanligtvis! Kommer gå lös och testa nya mugcakes med mer choklad om två veckor när jag är tillbaka på jobbet igen! 😉😋tänker….jordnötssmör, smält choklad, hackade mandlar mmmmm hahaha

Kommentera

