Sommar, smoothies och lassis! LCHF

Nu är sommaren här och det är dags att njuta av frukt och bär! 😉 Jag vet att många benhårda LCHFare undviker frukt och allt för mycket bär, det gör jag med, men några frukter i veckan kommer inte ge bestående men..

När jag gör smoothies och lassis experimenterar jag friskt och hämtar inspiration från mina resor. Jag brukar ta bilder på menyer på ställen med riktigt goda fruktdrinkar och försöka efterskapa recepten när jag kommer hem.

Några av mina favoriter:

Apelsin- och citronjuice, 2 pers.
Gör såhär: 1 apelsin, saft från 1/2 citron, ~ 10 isbitar, 1 dl vatten, 2 dl yoghurt. Jag brukar lägga till en skopa vassleproteinpulver utan smak, det gör faktiskt att konsistensen blir ännu skummigare och godare! 🙂
Mixa allt ca 30 sekunder.

Mangolassi 2 pers
Gör såhär: 150 g fryst mango ( låt tina framme ca 10 min annars är den för hård för de flesta mixar/shakes), ~5 isbitar (mangon är ju redan kall), 2 dl vatten, 2 dl yoghurt. Mixa allt och tillsätt vanilj om du vill. Proteinpulver sabbar den här totalt så undvik!

Apelsin, lile, passion och ingefära. En lassi för 2 pers.
Gör såhär: 1 apelsin, 1 passionsfrukt, saft från 1/2-1 lime 10 isbitar, 1 dl vatten, 2 dl yoghurt och en gnutta ingefära. Kanske 1/3 kryddmått? Använd känslan och smaka av!
Överraskande gott! En favorit från sri lanka!

Blåbär- och hallonklassiker, 2 pers
Gör såhär: 150 g frysta blåbär och hallon, 2-3 dl lantmjölk, 1 skopa vassle. Mixa tills den blir slät. Rör ner 1 dl vispad vispgrädde. Mixar du ner den så försvinner luften som du vispat in i grädden. Jag vispar upp grädden i min shaker, slevar över den i mitt tilltänkta glas, mixar resten i shakern och blandar i glaset. Enkelt och sparar disk 🙂

Fler recept kommer! Njut av dessa tills vidare! 🙂

20130528-075142.jpg

20130528-075300.jpg

Kommentera

