Väldigt god LCHF pizza

Jag kände att det var dags att prova något nytt och de senaste veckorna har det dykt upp en hel del bilder på pizzor på min instagram så det var bara att köra! Jag tog receptet på botten från alltförföräldrar och sen gjorde jag två egna varianter.

Pizzabotten (8-12 portioner)

150-200 g riven grana padano eller liknande

8 ägg

1,5 dl vispgrädde

4 msk fiberhusk

En gnutta salt

Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp, blanda sist ner osten. Grundreceptet sa 200 g ost men jag tyckte degen var tjock nog efter 150 g. Låt stå ca 5 minuter. Fördela degen på två plåtar. Grädda i ugn ca 15 minuter i 175g tills kanterna börjar bli gyllenbruna. Fördela sedan önskat pålägg på bottnarna, hyvla på massvis med ost och grädda i 250 g tills osten smält och allt fått fin färg!

Mina två varianter:

184585_10152839603830220_756476434_nSalami och feta: Skivad salami, grön paprika, fetaost, gul lök och krossade tomater (på botten). Krydda med paprikapulver, oregano, kalamataoliver, salt, svartpeppar och andra starka kryddor om du gillar det.

946516_10152839603985220_1974993853_nKalkon med tomat och babyspenat: Skivad kalkon, körsbärstomater (delade i hälften), röd lök, babyspenat (både som fyllning och färsk utanpå) och krossade tomater (på botten). Krydda med oregano (massvis!!), salt och svartpeppar.

Självklart kan du ha på vilka pålägg du vill, bara fantasin sätter gränser! Lek dig fram och skriv gärna om du kommit på en riktigt god kombination! 🙂

Kommentera

