Fantastisk gratäng med broccoli, salami och feta

 

20130507-082219.jpg

När jag började med LCHF så upptäckte jag gratängernas fantastiska värld. Jag har ett grundrecept som jag utvecklat men jag provar hela tiden nya varianter. Här är den senaste och en av de absolut godaste jag gjort! Salami och feta! Jag har börjat dra ned på kött men vill du ha mer salami så feel free! 🙂

Ingredienser till 3 stora portioner:

100 g pepparsalami (eller vilken typ du föredrar)

150-200g feta

3 tomater

6-7 broccolhuvuden (frysta eller färska)

1 gul lök

2 vitlökar

1 DL vispgrädde

2 ägg

100g philadelphiaost

Valfri ost.

Salt, peppar och andra kryddar om man önskar.

Gör så här: Börja med att koka broccolin i 10 minuter (den ska vara spänstig!) Under tiden börjar du hagka lök och vitlök i lagom stora bitar (finhacka inte) och bryn i stekpanna i 5 minuter så allt får fin färg. Blanda ägg, philadelphiaost, grädde och kryddor i en bunke. Nu är det dags att sätta på ugnen på 225 grader. Smöra en form och släng i löken från stekpannan när det är klart. Skär salamin och fetan (eller smula) i bitar och lägg över löken. Skär upp tomaterna i skivor och lägg på hälften. Blanda broccolin med röran i bunken. Det är lite knepigt att blanda ut philadelphiaosten med resten men jag tycker att det blir lättare med broccolin i röran. Lite klumpar är annars bara gott! Häll sedan broccoliröran över resten i formen och lägg över de den andra hälften av tomatskivorna. Hyvla på valfri ost och in i ugnen i 15 minuter.

Avnjut!! 🙂

Andra goda LCHF-gratänger: Broccoli och kassler, Tacogratäng med vitkål

Kommentera

