Fantastisk övning för mage och core

När man är på semester och inte har tillgång till vikter eller gym så gäller det att jobba med kroppen som motvikt. Den här övningen är utmärkt för abs och core och den är dessutom riktigt rolig! Man ska helst ligga på en matta eller ett liggunderlag, inget för hårt eller mjukt. Börja helt enkelt på rygg med benen sträckta rak fram utan att nudda golvet sen böjer du benen och kickar upp så att du ligger som jag gör på den avlånga rutan på bilden. Man kan till och med gå upp lite till om man har bra balans. Håll kvar så länge du orkar (vilket blir någon sekund) och håll emot på väg ner med raka ben och stanna strax innan benen tar emot underlaget. Böjer du benen på väg ned blir övningen lättare så det kan behövas om du har otränad core. Upprepa så många gånger du orkar.

Själv kombinerar jag gärna denna övning med crunches, cykling och plankan i tät följd.

20130326-184634.jpg

LCHF på semestern

Just nu är jag i Sri Lanka och njuter av solen och vågorna. Maten njuter jag också av men det är en utmaning att inte äta för mycket kolhydrater. Jag bestämde mig redan innan för att släppa lite mer på min redan ganska slappa LCHF (runt 50 g kolhydrater om dan) för att kunna njuta av det Sri Lankiska köket till fullo. Jag har dock några punkter jag försöker följa.

– Drick inte kalorier/kolhydrater i onödan. Jag håller mig mest till vatten men en och annan färsk fruitjuice slinker också ned. Be att de inte har i extra socker utöver frukterna. Ingen läsk!!

– Undvik kolhydrater när det inte är ett ”måste”. Tex äter jag oftast omelett till frukost och försöker hålla mig borta från alla jävulskt goda rotis (degig pannkaka med valfri fyllning).

– Be om extra grönsaker och mindre ris/nudlar.

– Undvik processad mat som pesten! (Som vanligt)

Trots att jag äter mycket bättre än jag brukar när jag reser så har jag ändå märkt på magen att jag lagt på mig något kilo på bara en vecka. Får tacka alla goda kolhydrater för det..

20130324-191616.jpg

Core på djupet

Bild

Idag tänkte jag att vi ska fortsätta vår utbildning om vad core egentligen är. Istället för att försöka sammanfatta vad core är, vilka muskler det innefattar och hur man bör träna dom så tänkte jag helt enkelt länka till träningsläras grundliga inlägg om Core, skrivet av sjukgymnasten Jacob Guidol. Annars känd som stark LCHF-motståndare men när det gäller träning så håller jag med honom om det mesta.

http://traningslara.se/core-del-i-vad-ar-det-och-vilka-muskler-menar-man/

Träna core och mage!

Video

Sen jag fick mitt diskbråck har jag börjat träna core stenhårt. Core innebär de stabiliserande musklerna i ländrygg, bål och mage. En del räknar även in muskler kring höfterna och skuldrorna. Oavsett vad man räknar så är funktionen för core-musklerna att stabilisera kroppen vid rörelse och hålla kroppen upprätt vid daglig aktivitet. Dessa muskler är alltså extremt viktiga för dig som tränar. Har du dålig bålstabilitet kommer du utföra dina övningar på ett ineffektivt sätt och risken för skada är större.

Jag har kollat runt en hel del efter bra instruktionsvideos för coreträning och den här är den bästa jag hittat. Den innehåller många olika övningar i gradvis stigande svårighetsgrad så är du nybörjare, börja med de enklaste övningarna och avancera när de blir för lätta 🙂

Pannkaksrättelse!

Jag såg nu att jag råkat skriva kesella istället för keso i pannkaksreceptet! Hoppas att dom inte blev allt för osmakliga! Nu får ni prova igen så kommer ni bli lika extatiska över pannkakorna som jag! Gjorde just ännu en sats! 😀

Dom funkar väldigt bra att värma upp till lunch dan efter också så gör några extra 🙂

https://changethebee.wordpress.com/2013/01/30/lchf-plattar/