Blåbär- och hallonglass – LCHF

20130129-120403.jpg

Jag har ju tidigare gjort glass med hallon och mangosmak men nu har jag uppdaterat mitt recept något och denna gång blandade jag i blåbär med hallonen. Man kan självklart använda villa bär eller frukter man vill och för att vara ärlig så är mangoglassen fortfarande min favorit. Numera gör jag lite större satser och använder min stora 2L shaker istället för en mindre mixer. En annan fördel med den är att den har trubbiga blad så att bären inte blir helt pulvriserade. Lite hela bär är bara gott 🙂 Mixa därför inte för länge.

Ingredienser till 6 stora portioner.
6-7 dl turkisk yoghurt
3-4 dl vispgrädde
4 ägg
Ca 400 g bär. (Blåbär och hallon denna gång)

Såhär gör du:
Häll i grädden i shakern och kör tills den är hårdvispad. Ha därefter i bär, yoghurt och äggulor och kör tills allt är blandat men bären inte är helt sönderhackade. Vispa samtidigt upp den överblivna äggvitan till fast konsistens i en bunke eller en mindre mixer och rör ner den försiktigt i smeten. Undvik att mixa för mycket för du vill inte att det blir för rinnigt, då blir glassen isig.
Häll upp i gamla yoghurtburkar eller annat passande och ställ in i frysen. Rör om noga en gång i timmen och se till att blanda in de frysta kanterna i mitten. Jag brukar röra om 2-4 ggr beroende på hur glassugen jag är 😉

Njut!!

Kommentera

