Magsjuka och LCHF

Jag lyckades dra på mig en riktigt seg magsjuka över mellandagarna och nyår, är inne på 6e dagen nu. Har lyckats gå på några promenader men någon annan träning har det inte varit tal om.

Det jag tänkte skriva om är hur man ska göra när man äter enligt LCHF och blir magsjuk. Första dygnet fick jag bara i mig vatten och spenderade stora delar av tiden inne på toa. Därefter körde jag på proteinpulver blandat med vatten och det var ett bra sätt att få i mig de mängder protein min kropp behöver. Säkert tog inte mina infekterade tarmar upp allt men bättre än inget tänker jag. Efter ett par dagar vågade jag mig på jordgubbsmikshake med grädde och rödmjölk (och proteinpulver). Det levde jag på i ett par dagar men tarmarna gillade inte alls laktoset så till slut fick jag falla tillbaka på cola och ljust bröd med välsaltat (bra ersättning för de salter man förlorar) smör. Läste på flera ställen om folk som var livrädda för att få i sig något socker för att de trodde att de skulle ramla ner i sockerträsket igen. Kom igen, lite självdisciplin har ni väl?!

Nu har jag fått tillbaka aptiten och börjar så sakta återvända till min vanliga diet men jag kommer hålla mig från mjölkprodukter någon vecka till tror jag.

2 thoughts on “Magsjuka och LCHF

  1. Jag är varken överviktig eller sockerberoende, utan äter lchf för att jag slipper migrän, svampinfektioner, magbesvär och ständigt återkommande bihåleinflammationer.
    Nyligen fick jag salmonella under en vistelse i Asien och visste inte vad jag skulle äta/dricka. Fick inte ens behålla vatten. För mig visade sig lösningen vara te med mycket smör och lite salt i. Magen lugnade ner sig på en gång. En smått magisk känsla.
    Började sedan äta rivet äpple och fisk med smör. Cola och bröd funkar inte i min kropp, jag mår uselt av det!

    • Smör och salt i te låter inte speciellt gott men jag kanske ska prova nästa gång jag blir magsjuk. För att ta upp vatten i kroppen på bästa sätt så behövs det ju dock en del socker i lösningen.

Kommentera

