LCHF-Kycklinggratäng med indiska kryddor

Sen jag gjorde min första gratäng med kassler och broccoli i somras har jag hela tiden försökt utveckla receptet och testa nya saker. Igår gjorde jag och tjejen en ny variant med kyckling som blev riktigt lyckad!

Ingredienser:

2  kycklingfiléer

1-2 tomater

6-7 broccolihuvuden (färskt är godast)

1 stor gul lök

2 vitlökar

1 DL vispgrädde

2 ägg

100g philadelphiaost

Valfri skivbar ost.

Indiska kryddor. Jag använde tikki masala, garam masala, curry, kanel och spiskummin.
En gnutta salt. (Det blir säkert gott med tacokryddor istället för indiska så det ska jag testa nästa gång)

Gör så här: Sätt broccolin på kokning i 15 minuter. Skär under tiden kycklingen i 2-3 cm stora tärningar (lättast om kycklingfilén är halvtinad) och bryn på högsta värme till fin färg. Nu är det dags att sätta på ugnen på 225 grader. Ta ur kyckling och stek hackad lök och vitlök några minuter.  Blanda ägg, philadelphiaost, grädde och kryddor i en bunke. Smöra en form och släng i allt från stekpannan när det är klart. Ta ur broccolin ur kastrullen och  blanda sen ned den i röran i bunken. Det är lite knepigt att blanda ut philadelphiaosten med resten men jag tycker att det blev lättare med broccolin i röran. Lite klumpar är annars bara gott! Häll ned röran över kycklingen och löken och skär små klyftor av tomaterna och lägg ut över det hela. Hyvla på valfri ost och in i ugnen, som nu hunnit bli varm, i 15-20 minuter.

Låt väl smaka!

https://changethebee.wordpress.com/2012/08/14/kassler-och-broccoligratang/

Kommentera

