Kolhydratuppladdning

Ja ni såg rätt! En stor tallrik pasta med köttfärssås! Senaste månaden har jag börjat släppa mer och mer på min strikta LCHF-kost. Blir jag bjuden på mat eller äter ute så blir det ju lite mer kolhydrater än jag skulle önska men jag tror inte att jag dör av det. Nu när jag varit skadad och hemmaliggande har jag dessutom börjat syna argument från alla håll och kanter. Jag blir ju galen på de dietister som fortfarande tjatar om fettets farlighet men jag har lika svårt för fundamentalisterna inom LCHF. Ju mer jag läser om kost så inser jag att alla som gör tvärsäkra påståenden inte vet vad de snackar om eller så försöker de sälja något.

Kolhydratuppladdning är ju en gammal fin metod för idrottare att fylla på glykogen förråden inför tävling. Nu har jag själv börjat återanvända metoden en gång i veckan. Poängen med detta är för att få en kontrollerad insulintopp som ökar transporten av aminosyror till muskelcellerna, ökar proteinsyntesen och bygger upp glykogenförrådet för veckans träning. Inspirationen är den smarta muskelbyggaren Mark McManus som jag skrivit om förut. Han är ju lite extrem i sin kosthållning men jag gillar hans tankar och det är värt att prova hans idéer.

Just nu läser jag mycket av Jacob Gudiol på träningslära.se, jag gillar att han är väldigt vetenskaplig men han uttalar sig lite väl tvärsäkert ibland. Återkommer när jag läst mer och kollat upp hans referenser.

http://www.musclehack.com/best-bodybuilding-diet-plan-revealed/

 

Kommentera

