Ät dig mätt på mättat fett!

Gillar du mättat fett? Då har jag goda nyheter! Det är bara att fortsätta äta!  Enligt denna meta-analys från 2010 är finns det inga bevis för att mättat fett är farligt. Tvärt emot vad vi alltid fått höra..

Nu när jag är sjukskriven på grund av diskbråcket så spenderar jag en väldig massa tid i sängen. Vad är roligare än att läsa studier om kost? 😉 Jag ska göra en liten sammanställning när jag läst igenom allt intressant (hundratals studier) men det dröjer nog några veckor. Håll till godo med denna godbit tills dess!

Från abstracted: Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD (coronary heart disease) or CVD (cardiovascular disease). More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2824152/

Kommentera

