Kolhydrater efter träning? Nej tack!

Sen jag började med LCHF har jag helt slutat med kolhydrater efter ett träningspass eftersom jag försöker minimera antalet kolhydrater om dan. Den senaste tiden har jag börjat läsa en träningssida som heter musclehack, vilket är något så ovanligt som en evidensbaserad träningssida. Jag har hela tiden känt att jag klarat mig bra utan kolhydrater efter träningen, jag återfår snabbt min energi och orkar träna varje dag så länge jag hinner med det. De här två artiklarna från musclehack förklarar närmare varför du inte behöver kolhydrater efter träningen och hur du kan lägga upp din diet på ett effektivt sätt. Hans stil är såklart väldigt amerikansk men försök se bortom det och ta till er informationen.

I korthet så visar flera studier att muskeltillväxten inte ökar om du intar kolhydrater efter träningen. Teoretiskt kan det till och med vara negativt för muskeltillväxten eftersom kolhydrater ökar insulinnivåerna i kroppen och när insulinnivåerna ökar så minskar nivåerna av tillväxthormon (growth hormone).

Så skippa kolhydraterna efter gympasset och ladda upp med protein istället! Runt 0,3-0,4 gram per kg kroppsvikt direkt efter passet räcker bra, förutsatt att du får i dig en riktig måltid inom ett par timmar. Själv kör jag på rent vassle utan några tillsatser som skakas med vanligt vatten.

http://www.musclehack.com/post-workout-carbs-crucial-or-counter-productive/

http://www.musclehack.com/best-bodybuilding-diet-plan-revealed/

Kommentera

