Kassler- och broccoligratäng, LCHF

Jag gjorde ju en supermumsig gratäng igår och idag blev det en till och nu kom jag ihåg att ta en bild innan jag högg in, så här kommer receptet. Jag har plockat från lite olika recept på nätet men hittar ingen som är som den här så jag tänker ta åt mig hela äran själv! 😀 Självklart är det LCHF! Man hinner förbereda allt medan ugnen blir varm så själva jobbet tar inte mer än max en kvart. Det här är alltså första (förutom igår) gången jag gjort en gratäng och det var ju inte speciellt komplicerat, så du fixar det lätt!

Ingredienser:

300g kassler

1 tomat

6-7 broccolhuvuden (frysta eller färska)

1 gul lök

2 vitlökar

1 DL vispgrädde

2 ägg

100g philadelphiaost

Valfri skivbar ost.

Salt, peppar och andra kryddar om man önskar.

Gör så här: Sätt på ugnen på 225 grader. Hacka kassler lök och vitlök i lagom stora bitar och släng i stekpanna i 5-10 minuter så allt får fin färg. Blanda ägg, philadelphiaost, grädde och kryddor i en bunke. Smöra en form och släng i allt från stekpannan när det är klart. Lägg broccolin i pannan s den får fin färg den med och blanda den sen med röran i bunken. Det är lite knepigt att blanda ut philadelphiaosten med resten men jag tycker att det blev lättare med broccolin i röran. Lite klumpar är annars bara gott! Skär små klyftor av tomaten och lägg ut över kassler och övrigt i formen, häll sedan över röran från bunken i ett jämt lager. Hyvla på valfri ost och in i ugnen i 15-20 minuter.

Låt väl smaka!

2 thoughts on “Kassler- och broccoligratäng, LCHF

  1. Ping: LCHF-Kycklinggratäng med indiska kryddor | changethebee

  2. Ping: Fantastisk gratäng med broccoli, salami och feta | changethebee

Kommentera

