Pull-ups för nybörjare!

Det här skulle jag skrivit för några dagar sedan men jag har varit i Gbg och sett Springsteen över helgen, bättre än någonsin! Titta på hans kropp så får ni inspiration att köra ännu hårdare! Gubben är 62 men orkar showa i 4 timmar!

Pull-ups är en av de där viktiga core compound-övningarna som bygger styrkan i många muskelgrupper. Tyvärr är det också en väldigt tuff övning som få klarar av. Jag hade själv länge dragit mig för att göra pull-ups och innan den här vintern klarade jag bara enstaka. Men med hjälp av envishet och youtube gick det fort att bygga upp styrkan. Efter bara ett par veckor klarade jag 3-4 pull-ups i strikt form. Jag använde mig delvis av min favorit scoobys program, länk finns nedan.

Ett tips när du kör pull-ups och chin-ups är att variera greppet så du kommer åt fler muskelgrupper. I vintras köpte jag en Iron gym xtreme som är väldigt bra för det ändamålet. Den är säker om man fäster den rätt, jag använder inte ens säkerhetsspärrarna och den har aldrig lossnat. Om du använder en vikt (som jag visar på bilden i förra inlägget) så kan det vara bra att ha en matta eller ett liggunderlag under dig så inte golvet tar stryk om du skulle råka tappa vikten.

När man blir starkare blir det snabbt roligare med pull-ups! Känslan av att dra upp sig själv är bland det bästa jag vet när jag tränar.

Om du vill få ut mer av ditt träningspass så kolla vilka muskelgrupper (t.ex. via wikilänken här under) du tränar när du gör pull-ups och kör superset med övningar som krämar ur det sista ur de muskelgrupperna. Själv kör jag ofta bicep-curls med hantlarna direkt efter jag kört chinups.

Kör hårt!

http://www.youtube.com/watch?v=mRznU6pzez0&feature=related

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/iron-gym-extreme

http://en.wikipedia.org/wiki/Pull-up_%28exercise%29

One thought on “Pull-ups för nybörjare!

  1. Ping: Grymt superset för axlar och biceps | changethebee

Kommentera

